بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

شهید محمد حسین فهمیده

شهید محمد حسین فهمیده


تاریخ انتشار : Publish : نسخه قابل چاپ Print

"رهبر ما آن طفل 12 ساله‏ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است، با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت‏شهادت نوشید." (صحیفه امام، ج‏14، ص‏73)

شهید محمد حسین فهمیده

آسمانیان، تماشاگر ستاره‏های نورانی و درخشان زمین‏اند. همان گونه که ستاره‏های آسمان بر اهل زمین جلوه‏گری می‏کنند، انسان‏هایی نیز روی کره خاکی، همانند ستاره، اهل آسمان را به تسبیح خداوند واداشته، آنان را از اعتراض به آفرینش انسان شرمسار می‏کنند. خداوند نیز بر آنان مباهات کرده، بر آفرینش چنین خلیفه‏ای در زمین افتخار می‏کند. یکی از این ستاره‏های به ظاهر کوچک، ولی بسیار پر نور و حیرت‏انگیز، شهید نوجوان، محمدحسین فهمیده است که نامش نامیرا و یادش تا ابدیت جاودانه است؛ نوجوانی که همه هستی خود را در راه خدا هدیه کرد.

"رهبر ما آن طفل 12 ساله‏ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است، با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت‏شهادت نوشید." (صحیفه امام، ج‏14، ص‏73)

روز بسیج دانش آموزی

هشتمین روز آبان ماه، سالروز شهادت اسوه دانش آموزان انقلاب اسلامی، شهید «محمد حسین فهمیده» به عنوان «روز بسیج دانش آموزی» تعیین شده است. همچنین به منظور جذب، آموزش و سازمان دهی دانش آموزان مدارس کشور و ایجاد آمادگی دفاعی همه جانبه از انقلاب اسلامی و گسترش فرهنگ تفکر بسیجی، نهادی به نام «سازمان بسیج دانش آموزی» توسط نیروی مقاومت بسیج سپاه، با هماهنگی و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تشکیل گردید.

بسیج در نگاه امام و رهبری

امام خمینی(ره) به عنوان معمار کبیر انقلاب، پایه تشکیلاتی را در ایران بنا نهاد تا از این نهال تازه رشد یافته حفاظت کند تا به درختی تنومند تبدیل گردد. اما شیعه و اسلام در مزرهای جغرافیایی نمی کنجد و از آن جا که موضوع عقیده ربطی به مرز و قبیله و زبان ندارد، امام(ره) در فکر ایجاد بسیج جهانی امت اسلام بود و این مسئله به عنوان استراتژی نظام مقدس جمهوری اسلامی که بر پایه ی اعتقاد به مهدویت و بسط عدالت واقعی در کل جهان بنا شده است توسط آن پیر روشن ضمیر و جانشین به حق او رهبر معظم انقلاب اسلامی ترسیم گردیده است.

روز نوجوان

هشتم آبان، سالروز شهادت قهرمان نوجوان جبهه حق در برابر باطل، شهید محمد حسین فهمیده است. او نوجوانی ایرانی، مسلمان، دیندار و دین باور بود. نام فهمیده در تاریخ، به همراه نام همه قهرمانان مبارز و خستگی ناپذیر میان ملت ها و در شمار شهیدان نام آشنا، چون شهیدان والامقام دشت خونین کربلا ثبت گردید. شهید فهمیده، از افتخارآفرینان ملی و همیشگی این سرزمین به شمار می آید. ازاین رو، به مناسبت یادکرد یکی از افتخارآفرینان در تقویم سالانه، «روز نوجوان» را به او اختصاص دادند.

در روایات معصومان علیهم السلام به برخی از ویژگی های نوجوانی اشاره گردیده است. از جمله امام علی علیه السلام می فرماید: «دل نوجوان مانند زمینی آماده است که هر بذری در آن افشانده شود، می پذیرد». نوجوان از جهت جسمانی در حال دگرگونی و از لحاظ شخصیت دارای احساس و عاطفه، شور و هیجان و نشاط و شادابی، همراه با آراستگی ظاهر است. البته شخصیت او، به دلیل ناپختگی و کمبود دانستنی های علمی، هنوز به کمال نرسیده است. او می کوشد تا اندک اندک، ضعف های خود را به کمال و وارستگی تبدیل سازد.