بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

آیا امام زمان (علیه السلام) از اعمال و رفتار ما آگاه هستند؟

آیا امام زمان (علیه السلام) از اعمال و رفتار ما آگاه هستند؟


تاریخ انتشار : Publish : نسخه قابل چاپ Print

بنابر آنچه در قرآن مجید و روایات معصومین(علیهم السلام)آمده است، همه ی ائمه و از جمله امام زمان (علیه السلام) از اعمال و رفتار ما آگاه هستند. قرآن مجید می فرماید: (وقل اعملوا فسیری الله عملکم ورسوله والمؤمنون ...) سوره توبه، آیه 105. بگو: هر عملی می خواهید انجام دهید، پس خدا، رسولش و مؤمنان عمل شما را می بینند ... در روایاتی که در تفسیر آیه آمده است، گفته شده که مراد از مؤمنان در این آیه ائمه ی معصومین(علیهم السلام)هستند. پس اصل آگاهی امام زمان (علیه السلام) از اعمال و رفتار ما امری مسلّم است، ولی چگونگی حصول این عمل از راه های مختلفی است

آیا امام زمان (علیه السلام) از اعمال و رفتار ما آگاه هستند؟

 بنابر آنچه در قرآن مجید و روایات معصومین(علیهم السلام)آمده است، همه ی ائمه و از جمله امام زمان (علیه السلام) از اعمال و رفتار ما آگاه هستند.

قرآن مجید می فرماید: (وقل اعملوا فسیری الله عملکم ورسوله والمؤمنون ...) سوره توبه، آیه 105. بگو: هر عملی می خواهید انجام دهید، پس خدا، رسولش و مؤمنان عمل شما را می بینند ...

در روایاتی که در تفسیر آیه آمده است، گفته شده که مراد از مؤمنان در این آیه ائمه ی معصومین(علیهم السلام)هستند. پس اصل آگاهی امام زمان (علیه السلام) از اعمال و رفتار ما امری مسلّم است، ولی چگونگی حصول این عمل از راه های مختلفی است از جمله:

1 ـ خدای تبارک و تعالی به ایشان چشمی داده است که همه چیز را می بینند. حضرت عیسی (علیه السلام) ـ که بعد از ظهور امام زمان (علیه السلام)می آید و پشت سر آن بزرگوار نماز می خواند ـ طبق گفته ی قرآن مجید از آنچه مردم در خانه هایشان ذخیره کرده بودند و آنچه می خوردند خبر می داد، بدون این که آن ها را در ظاهر دیده باشد سوره آل عمران، آیه 49.

با توجه به این که مقام حضرت مهدی (علیه السلام) از حضرت عیسی (علیه السلام) بالاتر است، پس حتماً از اعمال و رفتار ما آگاهی دارد.

2 ـ ملائکه بر امام زمان (علیه السلام) نازل می شوند و نامه ی اعمال بندگان را به حضرت مهدی (علیه السلام) عرضه می کنند. در روایات آمده است که هفته ای دو بار نامه ی اعمال بندگان به امام زمان (علیه السلام) عرضه می شود. در برخی از روایات می خوانیم که در روزهای دوشنبه و پنج شنبه نامه ی اعمال بندگان به حضرت عرضه می شود «ان الاعمال تعرض علی النبی (صلی الله علیه وآله وسلم) فی کل اثنین و خمیس فیعلمها وکذلک تعرض علی الائمة (علیه السلام) فیعرفونها». بحارالانوار، ج 5، ص 329.

3 ـ ملائکه بر حضرت نازل می شوند و این علوم را بر ایشان القا می کنند. غیر از این راه ها، ممکن است راه های دیگری هم باشد که ما از آن ها بی خبریم.

البته این علم و آگاهی حضرت، به اعمال و رفتار ظاهری ما منحصر نمی شود، بلکه آن بزرگوار از نیت های ما هم آگاه است.